Havermout wordt bereid uit de graansoort haver door de hele haverkorrels te wassen, te pellen en ze te verhitten. Na deze behandeling worden ze eventueel in stukken geknipt en vervolgens met stoom verhit om ze daarna plat te walsen. Havermout kent vele culinaire toepassingen in zowel zoete als hartige gerechten. Een bekend gerecht is de havermoutpap. Havermout is verkrijgbaar in verschillende varianten Langkokende havermout, gemaakt van hele haverkorrels, met een kooktijd van ongeveer 15 minuten.

Snelkokende havermout, gemaakt van gebroken haverkorrels, met een kooktijd van ongeveer 5 minuten. Instant havermout, gemaakt van gebroken haverkorrels, voorgekookt, bevat vaak toegevoegde smaakmakers, zoals suiker en zout. Havermout is een gezonde toevoeging aan het dagelijks dieet, omdat het tijdens de spijsvertering bindt met galzout, waardoor deze niet geresorbeerd wordt maar via de ontlasting het lichaam verlaat. Omdat galzouten in het lichaam gemaakt worden uit cholesterol, biedt het regelmatig eten van havermout een natuurlijke manier om de cholesterolspiegel omlaag te brengen.

gallery/havermout1

havermout

Wat zit er in havermout?

Vitamine B1, vitamine B11, magnesium, fosfor, vezels, natrium, kalium en zink. Heel wat goede voedingsstoffen die je bij het eten van havermout binnen krijgt. . Dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd is van de dag weet iedereen. Vul deze maaltijd dan ook goed in en begin met een havermout als basisingrediënt. Voordelen van havermout: het verbrandt erg langzaam, dit betekend daardoor verdring je het hongergevoel. De vezels houden het water langer vast. In plaats van in een keer een hoop energie te krijgen, zal je door het eten van havermout constant voorzien worden van energie.

 

Doordat het hongergevoel langer uitgesteld wordt is het ideaal voor mensen die graag een aantal kilo’s willen afvallen. Je zal minder snel naar dikmakers grijpen zoals koekjes en snoepgoed. Nadelen: havermout bevat gluten, dit betekent dat mensen met een gluten intolerantie dit beter niet kunnen eten. Toch is er glutenvrije havermout in de handel. Deze zijn echter wel alleen te krijgen bij de betere natuurwinkel

 

Havermout is qua smaak niet het lekkerste om in de ochtend te eten. Toch zijn er manieren om het smakelijker te maken. Voeg er honing, rozijnen of kaneel aan toe zodat je ook in de ochtend aan het genieten bent van een lekker gezond ontbijt.