Waarom iedereen meer noten en zaden zou moeten eten

Wanneer je je verdiept in diverse diëten, kom je natuurlijk allerlei uiteenlopende informatie tegen. Het ene dieet richt zich op het tellen van koolhydraten, het ander houdt er een theorie over calorieën in het algemeen op na en weer een ander dieet (zoals Weight Watchers) hanteert een geheel eigen puntentelling.

 

Maar het hoeft niet ingewikkeld te zijn om af te vallen. Een aantal dingen “anders doen” is vaak al genoeg. Bijvoorbeeld gezonde tussendoortjes nuttigen. Je kan daar vandaag nog aan beginnen door het eten van meer noten en zaden.

 

Noten en zaden

Je hebt diverse noten en zaden voor consumptie. Los van de pinda’s heb je amandelen, pistachenoten, walnoten, beukennootjes en hazelnoten. Maar ook zaadsoorten zoals lijnzaad en chia-zaad kunnen gewoon gegeten worden.

 

Deze noten en zaden zijn vaak goedkoop en goed toe te passen in diverse gerechten. Maar ook als tussendoortje doen noten en zaden het goed. Gewoon een handje walnoten zal niemand kwaad doen.

 

Natuurlijk zijn er wel richtlijnen aan deze noten en zaden. Zo:

  • mogen noten en zaden niet bewerkt zijn;
  • mag er geen zout zijn toegevoegd aan noten en zaden;
  • dien je noten en zaden dus zo natuurlijk mogelijk te nuttigen.

Wanneer je dit doet, levert het je een groot aantal voordelen op. Die gaan we hieronder bespreken.

 

Vetzuren

In noten en zaden zitten allerlei gezonde vetzuren. Die zorgen ervoor dat je lichaam goed kan functioneren en ook organen en bloed hun werk kunnen doen. Vetzuren zitten bijvoorbeeld ook in vis (omega 3 vetzuren) en dat is juist de reden dat vis als zo gezond wordt aangemerkt.

 

Eiwitten

Ook eiwitten spelen een belangrijke rol binnen onbewerkte noten en zaden. Je kan gerust zeggen dat noten en zaden een bom van eiwitten vormen. Wie ze eet krijgt dan ook een enorme hoeveelheid eiwitten binnen en dat zorgt weer voor een enorme boost. Je energie gaat omhoog, je spiermassa groeit sneller en je voelt je fitter en kwieker dan ooit tevoren. Noten en zaden worden dan ook veelal geconsumeerd binnen een eiwitdieet en eiwitrijk voedingspatroon.

 

Eiwitrijke recepten

Het zal je niet verbazen dat noten en zaden veel terugkomen in eiwitrijke recepten. Er zijn zelfs complete notenburgers te kopen als vleesvervanger. Dus wanneer je vegetariër bent en wel wil afvallen met een eiwitdieet, kun je prima zo’n notenburger kopen en gebruiken als basis voor je gerecht.

 

Verder worden noten en zaden vaak als dressing of toevoeging gebruikt. Soms lichtjes gebakken, maar vaak onbewerkt.

 

Maak een noten en zaden smoothie

Wil jij een echte energieleverancier creëren? Eentje die zorgt voor meer energie, concentratie en uithoudingsvermogen én die een hongerig gevoel voorkomt? Maak dan een smoothie met noten en zaden. Je kunt elk recept gebruiken dat je lekker vindt, of gewoon de basis gebruiken:

  • een derde water
  • een derde spinazie
  • een zesde citroen
  • een zesde sinaasappel

Voeg er in de blender nog een handjevol walnoten en hazelnoten aan toe (amandelen mag ook) en doe er wat lijnzaad of chia-zaad door en je creëert een smoothie op basis van groenten en fruit en aangevuld met noten en zaden. Geloof: gezonder kan je dag niet beginnen.