3 voedingstips voor sporters

Bij het consumeren van voeding is een aantal dingen belangrijk. Zo is het van belang dat je eet naar je behoeften en dat wat je eet ook daadwerkelijk gezond is. Dit is vooral relevant voor sporters, aangezien sporters veel vragen van hun lichaam en meer energie nodig hebben om goed te kunnen presteren. De juiste voeding in de juiste hoeveelheden eten is voor sporters dus van groot belang. Daarom lees je in dit artikel 3 handige voedingstips voor sporters!

Voedingstips voor sporters

Als sporter doe je er goed aan om de volgende tips te volgen:

 

1. Drink altijd voldoende water

2. Eet de juiste maaltijden voordat je gaat sporten

3. Gebruik supplementen om je prestaties te verbeteren

 

 

 

1. Drink altijd voldoende water 

Natuurlijk is het voor iedereen van belang om voldoende water te drinken. Je verliest vocht en zult dat daarom moeten aanvullen met water. Als sporter is je vochtverlies echter nog groter en is het belangrijk dat je je vochtbalans op peil houdt. Doe je dit niet, dan gaan je prestaties achteruit en loop je bovendien risico op uitdroging. Daarom is het van belang om voor, tijdens en na het sporten water te drinken. Natuurlijk moet je niet teveel drinken, maar zorg er wel voor dat je vochtbalans in orde is. 

 

2. Eet de juiste maaltijden voordat je gaat sporten

Dertig minuten voor een wedstrijd een zware maaltijd eten is niet aangeraden. Je lichaam heeft namelijk tijd nodig om zware maaltijden te verteren. Het is niet echt fijn als dat tijdens het sporten volop gebeurt. Kies er daarom voor om een maaltijd ongeveer 2 tot 3 uur voor het sporten te eten. 

 

Voor sporters is het hierbij van belang om voldoende koolhydraten te eten, aangezien deze voor energie zorgen. Deze maaltijd hoeft niet veel vetten te bevatten. 

 

Korter voor het sporten (bijvoorbeeld een uur voordat je begint) kun je nog iets lichts consumeren. Denk aan een banaan of wat magere yoghurt. Dit gaat niet zwaar zitten, maar levert wel energie.

 

3. Gebruik supplementen om je prestaties te verbeteren

Met supplementen kun je als sporter je prestaties verbeteren. Zo zorgt de ene supplement (bijvoorbeeld een cafeïne tablet) voor meer energie, terwijl het andere supplement (bijvoorbeeld BCAA-aminozuren) voor betere herstel zorgt. Beide zijn van belang om beter te presteren. Met meer energie kun je meer inspanningen leveren en door betere herstel kun je tijdens je volgende wedstrijden meer kracht leveren. 

 

Natuurlijk is voor sporters voldoende en juist eten allereerst van belang. Door dat te combineren met supplementen, kun je als sporter optimaal presteren.